Na počátku obvykle stojí myšlenka déle trvající nespokojenosti se současným stavem v zaměstnání, na pracovním úřadě nebo po dlouhodobé nemoci. Mateřská nebo rodičovská dovolená je obvykle také dobou, kdy přehodnocujeme svoje dosavadní působení. Ať už je samotné rozhodnutí začít podnikat způsobeno potřebou změny, vyhořením anebo jen nutností začít dělat něco jiného, nikdy není pozdě s tím začít.
Začátky bývají nejhorší, protože je nutné si ujasnit celou koncepci a strategii našich aktivit. Možná jste ale našli díru na trhu a přicházíte s originální myšlenkou.
Jak tedy začít?
· ujasněte si svůj nápad
Pokud začínáte podnikat v prostředí, které již vaši aktivitu nabízí, takzvaně prozkoumejte terén a podívejte se, kdo v okolí podniká a jaké má know-how. Dost firem také nabízí možnosti franšízy, což určitě stojí za zvážení.
· vytvořte si podnikatelský plán
Je potřeba si položit hned na začátek několik důležitých otázek týkajících se oblasti podnikání, cílení na zákazníka, počátečních nákladů atd. Podnikatelský plán vám také ukáže potencionální problémy různého charakteru, kterým byste mohli čelit.
· vyhodnoťte svoje finanční možnosti
Zvažujete, zda mít investora, zda si půjčit atp. Velmi oblíbenou a využívanou možností je v dnešní době také možnost podpory drobných přispěvatelů, které musí vaše vize nejprve zaujmout.
· určete si strukturu podnikání a vyřiďte ji právně
To, zda budete podnikat jako fyzická či právnická osoba je základ. Ne všechny činnosti vyžadují založení živnostenského listu a například hudebníci či autoři novinových článků se stávají OSVČ bez živnosti.
· vybudujte si svůj tým
Pokud plánujete nepracovat jen sami, je velmi důležité se obklopit lidmi, kteří budou vašemu podnikání oporou. Pomoci mohou také společnosti, které se lidskými zdroji zabývají.
· vyberte dodavatele a spolupracující sektor
Spolupracující firmy a dodavatelé jsou důležití. Bez nich by se těžko podnikalo, mají často přístup i k interním informacím a je tudíž potřeba vybírat velmi dobře.
· založte značku a inzerujte
Design, logo, marketing, reklama – to jsou všechno pojmy, které nelze brát na lehkou váhu a asi každý rozumí jejich významu. Není také na škodu nechat se vést odborníky.